søndag 8. januar 2012

Cinnamon agouti himalaya

Det er viktig for meg å understreke at jeg ikke på noen måte tror disse er himalayaer. Det er kun tegningen jeg sikter til, og disse er biprodukter av pet-avl med sølv agoutier (førsøker å få fram chinchilla). Jeg har dårlige forhold for himi-tegninger (og zobel) da disse generelt er lite tydelige i min stall (for varmt?), men skal forsøke å formidle hva jeg har sett. Tenkte i utgangspunktet at jeg fikk fram overpigmenterte dew - også kalt pandaer noen steder. Problemet er jo at det dukker opp pigmenterte labber og mørkt skjær over snute. Noen av de jeg har er definitivt mørke i huden over det hele (ser det spesielt godt ved håravfall da den sorte/brune huden skinner igjennom spesielt på bakpart og sider). Da tenker jeg at det er en zobeltegning (hvit zobel).

Overpigmentert dew - hvit zobel eller panda?
Den jeg nå skal vise er ikke farget andre steder enn "himalaya-stedene", og avgrenset til disse, selv om det mangler tegningersteder. Disse dyrene er definitivt hvite i huden på kroppen.
Den første er et resultat av en paring mellom en ren cream self og en lemonagouti/cream. Ser umiddelbart helt dew ut, men har brune pigmenter på føtter, ører og snute.

Kan skimte et mørkt skjær over snuten her.

Ikke lett å se i dette lyset...

Øre med brunt pigment innerst.

Lett spettet snutefelt - cinnamon agouti smutt?

Mørkere bakben

Overside bakben - brunt pigment i huden, agouti-fremtoning på behåring

Brunpigmenterte bakføtter

Vanskelig å se, men definitivt ikke rent hvitt...
Og så en "ekte" himalaya, dvs. også et biprodukt av agouti-avl, men denne gang med røde øyne. Foreldrene er nok en himi/hvit zobel/dew-agouti-pet og en zobelagouti. Søsknene ble creamagouti...
Lett brunskjær på ørene og skygge over nesen.

Ikke så lett å se i dette lyset...


Forlabb med brunskjær - cinnamon agouti?

Brunforlabb på undersiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar