torsdag 5. januar 2012

Oppdateringer

Jula kom helt plutselig og det har ikke vært tid til å gjør mer enn akkurat det mest nødvendige med dyra.

4.desember fødte Sockan - ikke uten dramatikk. To store, fine men døde unger lå ved siden av henne, men jeg fikk reddet de to siste ungene. Dessverre var disse mye mindre, men har vist seg å vokse fint. Sockan virket uinteressert og utslitt etter fødselen og jeg hadde ikke mye håp om at hun skulle ta seg av ungene. Tok derfor den ene og satte hos Flipa, som umiddelbart adopterte ungen. Sockan har klart seg bra og har faktisk tatt godt vare på den ene ungen, og kanskje var det viktig at jeg hjalp henne å redusere belastningen. De ser ut til å utvikle seg bra, og begge skal inn i dew-avl på ulike vis.



To dager før jul trodde jeg at en litt for ivrig liten marsvinhjelper hadde byttet om unger i burene. I buret til Scarlet og Sweet Pea satt en liten hvit mørkøyet klump! Etter nøye opptelling av de andre ungene og litt observasjon fant jeg ut at ungen faktisk hadde poppet ut av Sweet Pea... Ikke visste jeg at hun var drektig, og jeg aner ikke hvem faren er. Regner med at det er av gutta som har vært løse - enten Charming eller Sunbath. Det viser seg at ungen er født blind - med cataract på begge øyne. Har lest litt og sett det mest sannsynlig at dette er den arvelige, medfødte varianten - og at lille klumpen iallefall ikke skal inn i avl. Interessant og sårt å se hvordan hun klarer seg. De to voksne vasker henne, men hun gjør ingen forsøk på å vaske seg selv. Hun spiser av underlaget, men jeg har ikke sett hun har oppsøkt matskålen eller truffet grønnsaker i buret. Hun er tykk og nydelig ennå, men får antakelig bare morsmelk. Jeg trodde en unge ville gjøre som de voksne mye basert på instinktive bevegelser, men mye tyder på at hun må se atferden deres for å herme den.


4.januar kom det to nye pet-kull. Engla og Jacky har gått med Amadeus, og tiden har nok gått litt fort da ungene plutselig bare satt i buret. Heldigvis fikk jeg flyttet dem med en gang - før de var tørre, så jeg håper ikke Amadeus har vært på færde igjen. Jacky har vært litt forvirret med hensyn til sin ene unge. Jeg plasserte derfor de to mødrene i samme bur, og det ser ut til at babystellet nå gjøres på dugnad! Med fire hunner og en hann skal det bli greit å få solgt disse, da marsvinkjøpere av en eller annen mystisk grunn bare skal ha hunner. Hannen og en av hunnene er trefargete som sin far, mens to hunner er dew med små flekker i cream og creamagouti. En av hunnene er self pew med det spisseste lille trynet jeg har sett på en liten marsvin-gris... 
Jackys lille jente

Englas eneste gutt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar