søndag 8. januar 2012

Silver agouti himalaya eller hvit zobel?

Fortsetter serien med såkalte dew-er. Hensikten er vel primært å finne fram til en enighet om begrepsbruk knyttet til det som må være ulike genetisk baserte varianter som ved første øyekast faller i kategorien sotet dark eyed white. Hva når dew-en har sokker og maske? Hva med mørk hud under det hvite? Tilsyneslatende mørkøyede hvite med himalayategning? Agouti-himalaya-begrepet er hentet fra den svenske marsvinkalkulatoren laget av Ida Høgberg. Har imidlertid aldri sett begrepet brukt i rasebetegnelser.

Her er en variant til, forøvrig mor til himalaya-gutten i forrige innlegg. Hun er et resultat av en paring mellom to sølv agoutier (pet), som muligens også kan betegnes som zobel agoutier - iallefall faren. To søsken ble sølv agouti/zobelagouti mens denne jenta har fremstått som dew med litt soting på ørene. Nå er hun voksen og har hatt et kull, og pigmentet på bena og ørene er blitt kraftigere.

Lilje

Snutepartiet med en spettete fremtoning - som blir tydeligere i kalde perioder.

Bakben med mørkt pigment

Bakben sett ovenfra

Forben - også med spettete utseende

For og bakben sett fra siden - med gråaktige "sokker"

Her sees spettene bedre - tikning?
Utfra foreldrene tror jeg denne hunnen er sortbasert i motsetning til de to andre, men hun har et brun-gen også fordi hun har fått brunbaserte unger. Ikke umulig at det kan dreie seg om silver agouti som gir fargeforandringene - men er hun zobel eller himalaya-tegnet? Jeg holder en knapp på at de mørkøyde er hvite zobler og de rødøyde er agouti himalayaer - selv om tegningene ligner veldig. Om de er brun- eller sortbasert ligger i bb/Bx og zoblingen kommer av chcr kontra chch som gir himalaya. Forskjellen mellom en sort himalaya og en silver agouti himalaya ligger i aa og Ax. I tillegg kommer spørsmålet om extention-genet EE - som kompliserer hele bildet - En zobel med ee blir en dew...

Jeg gjenstår med et stort spørsmål om dark eyed whites. Ser at også dew i utstillingskvalitet viser litt pigmentering  her og der. Er disse egentlig hvite zobler, skjulte agoutier eller undertegnede mørkøyede himalayaer? Kan jeg ta en av mine tilsynelatende dew, overse litt pigmentering her og der og kalle den en dew som jeg parer inn i mine pe-linjer???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar