fredag 18. februar 2011

Mitt første rasekull

Sunpearl fødte 4 små i dag! En av dem klarte jeg ikke å redde, men de tre andre ser ut til å klare seg fint. Det kom en buff og to creamer - og det kan se ut til at det er en hann og to hunner :-) Ingenting hadde vært bedre enn det. Buffhannen er stor og ser ut til å ha en fin type, så han er også en absolutt keeper. De er ennå litt ujevne i fargen, men det ser ut til å endre seg fra time til time - så enda vet jeg ikke helt hva jeg skal synes.

E. Solkroken's Odakota U. Muffe's Sunpearl
Det eneste jeg ser sikkert er at buff-hannen er dyp og jevn i fargen - i det minste på hodet og i cresten. Og - han ser ut til å ha en fin type :-)


Har holdt pusten, krysset fingre og håpet intenst på at alt skulle gå bra med dette kullet. Så langt ser det bra ut, men jeg tør virkelig ikke håpe 100% ennå. Sunpearl har hatt tendenser til flass på ørene som jeg har behandlet med Canesten, men hun fikk ikke sulfatbad da hun var høygravid. Venter noen dager til jeg ser at mating går på skinner før jeg tukler med kroppslukta til de små.
Odakota har vært på ubedt besøk hos Sockan og kan ha fått med seg ringorm derfra til Sunpearl. I dag oppdaget jeg at han har et lite utbrudd under øyet på tross av sulfatbad for et par dager siden. Han ble behandlet med Canesten og jeg er glad for at jeg har karakterisert ham som høyrisikodyr fra første stund.
Nå er de som skal ha flere behandlingsrunder samlet i egen krok og resten av gjengen er behandlet og fått sanert bur. Når alle symptombærere er friske, skal jeg bade samtlige igjen.
Nå er karanteneforholdene reversert, så det er kun 6 dyr som er klarert, de fleste i mellomsonen og 11 i streng karantene - på tross av at det kun er tre med symptomer nå. To av dem bør være under kontroll etter siste behandling i går. Det er slitsomt å vaske alt med kjemikalier og hendene mine har fått kjørt seg på tross av hansker.
Da ble det ingen utstilling i februar. Hadde tenkt å ta med de to som er i karantene, men forstår at jeg representerer smitte for tiden uansett. Da er de to plassert sammen med de andre og innlemmet i "smitteområdet". Da slipper jeg iallefall enda flere separate karantenetiltak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar