mandag 21. februar 2011

Trist dag for Merethe

Merethes lille elskling Marie døde i dag. Vi oppdaget at Marie var blitt i tynneste laget rett før helgen. Hun fikk Critical Care og så ut til å bli bedre, men det holdt ikke lenge.


Malocclusion, dvs feil i tannstillingen er ikke å spøke med. Hun var bare 4 måneder så dette må ha vært en arvelig sak. Fortennene bøyde av innover i munnen, så det har vært vanskelig å se og det har gått stille og sakte for seg. Hun har spist, men antakelig for lite over lang tid. Med liten kroppsvekt har vekttapet blitt fatalt.

Vi skulle til dyrlegen i dag, men jeg hadde uansett mine tvil om hun ville klare en operasjon når hun var så avmagret. Det løste seg dessverre selv på verst mulig måte, men har gitt oss ny kunnskap og erfaring med at tannstillingen bør sjekkes regelmessig hos alle dyrene.

En viktig tanke er også at det er genetiske føringer for denne tilstanden som vi ønsker å unngå i avl, men hos hvilket dyr finner vi det? Ingen av de voksne har vist tendenser til tannproblemer.

Marie vil alltid være i Merethes hjerte <3

1 kommentar:

  1. Savner deg utrolig Marie.
    Kjære, Marie <3
    Jeg har et hull i hjerte. Et som plutselig har blitt fyllt med savn. Det føles svart og tungt. Jeg vil ikke ha det der. Jeg vil ha deg istedet. Hver gang jeg tenker på det som skjedde tidligere i dag, begynner jeg å gråte. Jeg spiser ikke, og jeg klarer ikke gjøre annet enn å se på TV. Alt jeg vil gjøre er å gå opp på rommet mitt til deg, og gi deg grøt mens du sitter på fanget mitt og jeg stryker deg forsiktig. Jeg savner deg utrolig mye. Det var så vondt å se deg lide, kjempe og redselen i øynene dine mens du kjempet for livet. Jeg kunne ønske du fortsatt var med meg. Frisk og rask, mens du spiste agurk på fanget mitt. For dere som ikke kjente Marie eller ikke vet hvem hun var, så trenger dere bare vite èn ting. Hun var perfekt. Og hun er min. Jeg har et hull i hjerte, som nå er fylt med savn. Men jeg håper at du, Marie fyller det i stedet. :'(

    Marie, du er i hjertet mitt for alltid! <33333333333

    R.I.P

    SvarSlett