fredag 22. oktober 2010

Trist dag

Vi hadde gledet oss til vårt første rasekull, men Tullemor mistet dessverre alle 5 ungene i natt. Hun hadde vært så flink og slikket dem alle rene, men de var antakelig døde før de kom ut. Jeg har kjent etter liv hos henne, men ikke kjent noe de siste dagene. Hun var så rar i går kveld også: Satt på nøyaktig samme sted i buret med nesa over kanten. Hun hadde ikke spist, og det var ikke kommet en eneste bæsj i det nye buret. Lille White Bath satt også helt urørlig i det borteste hjørnet. Da jeg kom ned i dag morres, satt hun der med skrekkslagent blikk, og Tullemor hadde flyttet seg til den andre bakerste kroken. Stemningen var meget spesiell, og det er sjelden jeg kommer ned uten at et eneste marsvin squiker. Dette er trist for oss, men jeg tror det går veldig innpå marsvinene også.

Ikke nok med det. Min lille cream-jente har fått en stor byll! Det satt noe fast i pelsen hennes som jeg forsøkte å fjerne - og så ble det et stort hull under halsen! Har lest på nettet og konkludert med at det kanskje er en såkalt pubertetsbyll. Hun virker i god form, men nå er det et hull der det ikke kommer noe ut. Jeg har vasket med pyrisept og antiseptisk krem, og både hun og Tullemor har fått rene bur. Håper innholdet av byllen kommer ut i morgen, og at det er en godartet byll som vi kan få kontroll over. Marsvinholdet passerte i revy en stund, da jeg leste om halsbyller hos marsvin med streptokokker i. Fant vel ut at byller med puss er ganske vanlig, og at den stelles som et åpent sår inntil alt puss er ute. Krysser fingrene...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar